Γιατί χρειάζεσαι περισσότερες ωμές τροφές στη διατροφή σου (+trivial bonus!)

Αν μας βάζανε να μετρήσουμε πόσες ωμές φυτικές τροφές καταναλώνουμε σε ημερήσια βάση, τι… σκορ θα έπιανε άραγε ο καθένας μας; Και αν μιλούσαμε για εντελώς ωμά γεύματα; Πιθανότατα αρκετοί από εμάς και κανένα. Γι’ αυτό λοιπόν στο σημερινό άρθρο θα μιλήσουμε για τα οφέλη των ωμών τροφών στη διατροφή μας, ώστε να δούμε πώς μπορούμε να αυξήσουμε την κατανάλωσή τους και πώς μπορούν να αποκτήσουν τη θέση που τους αξίζει, χωρίς να ζορίζουμε το μυαλό μας με το τι και το πώς.

 

Αρχικά, τι εννοούμε όταν χαρακτηρίζουμε μια τροφή ως ”ωμή”;

Ωμές είναι οι τροφές που δεν έχουν υποστεί κανένα είδος θερμικής επεξεργασίας σε θερμοκρασία άνω των 46 βαθμών Κελσίου. Αυτό πρακτικά αποκλείει παρασκευές όπως το ψήσιμο, το βράσιμο, το τηγάνισμα, το σωτάρισμα, τον ατμό, την παστερίωση, τα μικροκύματα. Με λίγα λόγια, οι τροφές έρχονται σε εμάς για κατανάλωση στην όσο το δυνατόν πιο φυσική τους μορφή, χωρίς (πολλή) επεξεργασία. Για να το κατανοήσουμε καλύτερα, ας σκεφτούμε φρούτα, λαχανικά, ωμούς ξηρούς καρπούς και σπόρους, αποξηραμένα φρούτα αλλά και φύτρες (όπως π.χ. από όσπρια) και τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση.

Ακριβώς λόγω της καθόλου ή ελάχιστης επεξεργασίας τους, οι ωμές τροφές έχουν τη δική τους ζωτική ενέργεια, μπόλικες βιταμίνες, αντιοξειδωτικά, μέταλλα αλλά και ένζυμα, τα οποία συμμετέχουν σε ένα σωρό μεταβολικές διεργασίες του οργανισμού μας, μεταξύ των οποίων και η πέψη των τροφών και η κατανομή των θρεπτικών συστατικών στα όργανα και τους ιστούς. Για να μην αναφέρουμε φυσικά τις φυτικές ίνες αλλά και την περιεκτικότητα των τροφών αυτών σε νερό, καθώς και το αλκαλικό τους pH, που προάγει τη γενικότερη υγεία του οργανισμού μας.

 

Και η τροφή έχει την ενέργειά της! (Μικρό trivial, πολύ ενδιαφέρον, keep reading!)

Και όπου ”ενέργεια” δεν εννοούμε εδώ φυσικά τις θερμίδες που μας παρέχει η εκάστοτε τροφή. Λέγοντας ενέργεια, εννοούμε εδώ τη ζωτικότητα. Σκεφτείτε φυσικές τροφές με ζωηρά χρώματα, τροφές που έχουν μεγαλώσει με νερό και ηλιακή ενέργεια. Και όμως, όση εντύπωση και αν μπορεί να μας κάνει, οι τροφές αυτές εκπέμπουν τη δική τους ακτινοβολία, η οποία μάλιστα μελετήθηκε από επιστήμονες του 20ου αιώνα και η μονάδα μέτρησής της πήρε την ονομασία βιοφωτόνια. Παρουσία λοιπόν της ακτινοβολίας αυτής, παρατηρήθηκε ότι προάγεται το ίδιο το φαινόμενο της ζωής! Έμμεσα προσλαμβάνουμε την ενέργεια αυτή μέσω της τροφής και άμεσα μέσω των ματιών και του δέρματος. Όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί είμαστε κάτι σαν ”αποθήκες φωτός”, τρεφόμαστε τόσο άμεσα όσο και έμμεσα από τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης! Μήπως λοιπόν κάπου εδώ αποκτά και μια άλλη διάσταση η γνωστή μας φράση ”είμαστε ό,τι τρώμε”; Μήπως το να έχουμε περισσότερη ενέργεια, ζωντάνια και λάμψη υγείας περνάει από το χέρι μας πολύ παραπάνω από όσο γνωρίζουμε και μάλιστα με τον πλέον απλό τρόπο;

 

Τα υπέρ των ωμών τροφών

Μιλήσαμε παραπάνω για την ύπαρξη πληθώρας θρεπτικών συστατικών στις ωμές φυτικές τροφές, όπως είναι οι βιταμίνες (ιδιαίτερα A, B, C), τα μέταλλα, τα αντιοξειδωτικά αλλά και τα ένζυμα. Πράγματι, οι ωμές τροφές περιέχουν όχι μόνο αυτά, αλλά και τα ίδια τα ένζυμα που βοηθούν στη δική τους πέψη και αφομοίωση από τον οργανισμό, γεγονός που αυξάνει τη βιοδιαθεσιμότητα των θρεπτικών συστατικών και την καλύτερη απορρόφησή τους (αλλά και ”ξεκουράζει” το πεπτικό σύστημα αφού του κάνει ευκολότερη τη διαδικασία της πέψης), έναντι των τροφών που μαγειρεύονται με οποιονδήποτε τρόπο και χάνουν αρκετές φορές σημαντικό κομμάτι των θρεπτικών τους συστατικών και ενζύμων λόγω της υψηλής θερμοκρασίας. Την ίδια στιγμή δυναμώνει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, προστατευόμαστε από τη δράση των ελευθέρων ριζών, βελτιώνεται η όψη και η υγεία του δέρματος και των μαλλιών μας, έχουμε περισσότερη ενέργεια.

Επιπλέον, οι φυτικές ίνες και το νερό που περιέχουν οι τροφές αυτές, βοηθούν τόσο στον κορεσμό όσο και στην καλύτερη κινητικότητα του εντέρου, βοηθώντας το σώμα να αποβάλλει τοξίνες, να ελέγχει την (κακή) χοληστερόλη και να κρατάει το βάρος του σε υγιή επίπεδα.

Και, ακόμη και αν αφήσουμε στην άκρη τις όποιες μας γνώσεις για τη διατροφή, σας προ(σ)καλώ απλώς να σκεφτείτε και να νιώσετε τα παραπάνω οφέλη για τον εαυτό σας. Να δοκιμάσετε, να πειραματιστείτε, να παρατηρήσετε την αίσθηση που δίνουν στο σώμα σας οι περισσότερες ωμές και ανεπεξέργαστες φυτικές τροφές στη διατροφή σας. Πιστεύω πως θα νιώσετε και εσείς πως σίγουρα κάνετε κάτι πολύ καλό για τον οργανισμό σας.

 

…και τα ”κατά”

Αναφέραμε παραπάνω τα οφέλη των ωμών τροφών για την υγεία μας, υπάρχουν όμως και ορισμένα σημεία που θα πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ώστε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό για τον δικό μας οργανισμό.

Αρχικά δεν τρώγονται όλες οι τροφές ωμές, κάτι που μας είναι έως και αυτονόητο για τροφές ζωικής προέλευσης αλλά ίσως δεν πάει τόσο το μυαλό μας όταν πρόκειται για φυτικές. Τροφές όπως οι πατάτες, τα όσπρια και κάποια μανιτάρια δεν προορίζονται για τέτοια κατανάλωση, μιας και μπορούν να προκαλέσουν από ήπια έως πιο έντονα συμπτώματα κυρίως στο πεπτικό μας σύστημα (πόνους, τυμπανισμό κτλ), αλλά και να εκδηλωθούν αντιδράσεις με άλλες μορφές (όπως πχ εξανθήματα, δηλητηρίαση κτλ).

Πολύ σημαντικό επίσης να πλένουμε καλά τα φρούτα και τα λαχανικά πριν την κατανάλωσή τους, ώστε να αποφύγουμε όσο το δυνατόν την έκθεσή μας σε φυτοφάρμακα ή παθογόνους μικροοργανισμούς.

Επίσης καλό είναι να γνωρίζουμε πως αρκετές φορές το μαγείρεμα κάποιων τροφών, εκτός του ότι κάνει ευκολότερη την πέψη τους, μπορεί να αυξήσει τη βιοδιαθεσιμότητα κάποιων βιταμινών, αντιοξειδωτικών και θρεπτικών συσταστικών που δεν είναι στην ίδια κλίμακα στην ωμή μορφή τους. Τέτοια παραδείγματα είναι αυτά της ντομάτας με το λυκοπένιο, το οποίο καθίσταται πιο εύκολα διαθέσιμο με το μαγείρεμα (αλλά και με το λιώσιμο της ντομάτας στο μπλέντερ στην ωμή της μορφή), αλλά και του… διδύμου σπανάκι-ασβέστιο, αφού με το μαγείρεμα η διαφορά βιοδιαθεσιμότητας του δεύτερου ανεβαίνει σημαντικά.

 

Το how-to 

Για να κλείσουμε λοιπόν το άρθρο μας, σας αναφέρω μερικές εύκολες και απλές ιδέες ώστε να δοκιμάσετε για τον εαυτό σας, να βάλετε ποικιλία στη διατροφή σας, να αποκομίσετε τα οφέλη και να σας γίνει παιχνιδάκι χωρίς καν να χρειαστεί να το σκέφτεστε!

Να θυμάστε πάντα πως η έμπνευση είναι για να μοιράζεται και να κυκλοφορεί και δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση πως είμαστε εδώ για να είμαστε τέλειοι, να συγκρινόμαστε ή να κάνουμε αγώνα δρόμου. Η υγεία μας δεν είναι προορισμός αλλά ταξίδι και τα καύσιμα δεν είναι αποκλειστικά και μόνο σε μορφή τροφής. Κάνοντας καθημερινά τις καλύτερες δυνατές επιλογές που μας εξυπηρετούν στο κάθε μας ”τώρα”, δίνουμε στον οργανισμό μας τα απαραίτητα, τείνουμε προς την ισορροπία.

 

  • Smoothies με φρούτα και λαχανικά (+ωμούς σπόρους ή/και ωμά καρποβούτυρα) ή smoothie bowls ή ”nice-cream” από κατεψυγμένα φρούτα (ιδιαίτερα για smoothies μπορείτε να βρείτε πολλές ιδέες στη σελίδα στο Instagram!)

 

  • Μπολ φρούτων (ίσως συνοδεία ωμών ξηρών καρπών)

 

  • Ωμές σαλάτες (είτε σαν βάση για ένα πιο ελαφρύ αλλά χορταστικό γεύμα, είτε σαν συνοδευτικό με το κυρίως μας, που θα μας βοηθήσει πολύ και στην πέψη και στον κορεσμό)

 

  • Sticks λαχανικών σαν σνακ (μαζί με λίγο ωμό αφιλτράριστο ιδανικά μηλόξυδο ή/και χούμους/φυστικοβούτυρο)

 

  • Τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση όπως είναι το ξινολάχανο (sauerkraut), οι καλής ποιότητας πίκλες, τα ωμοφαγικά τυριά από ξηρούς καρπούς κτλ

 

 

Ελπίζω να βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, ενημερωτικό, ενδιαφέρον και να μάθατε πολλά νέα πράγματα, να πήρατε έμπνευση και ιδέες. Γι’ αυτό είμαστε εδώ, για να γινόμαστε καλύτεροι, πιο υγιείς και ισορροπημένοι μαζί, τόσο εντός, όσο και εκτός πιάτου! Μην διστάσετε λοιπόν να το μοιραστείτε με κάποιον που μπορεί να του φανεί χρήσιμο αλλά και να μου αφήσετε από κάτω τα σχόλια, τις ερωτήσεις, τις απορίες, τις ιδέες, τις παρατηρήσεις σας, τυχόν προτάσεις.
Και, φυσικά, αν χρειάζεστε μια πιο εξατομικευμένη προσέγγιση και αισθάνεστε πως ήρθε η ώρα να εξερευνήσετε το ρόλο του health coaching στο δικό σας ταξίδι, κάνοντας κλικ εδώ μπορείτε να κλείσετε μια πρώτη εντελώς δωρεάν συνεδρία για να το δούμε μαζί από την αρχή!

 

 

Με αγάπη,

Έλενα 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published.