Υγιεινή διατροφή ”on a budget”

Μία ερώτηση που μου γίνεται συχνά, κυρίως πάνω σε συζητήσεις, είναι το κατά πόσο μπορεί κανείς να τρώει υγιεινά και την ίδια στιγμή να μην χαλάει την… υγεία της τσέπης του. Παρακάτω λοιπόν θα μοιραστώ μαζί σας τα δικά μου tips ώστε να καταφέρετε και εσείς να έχετε σε ισορροπία τόσο την καθημερινή σας διατροφή, όσο και τον οικονομικό σας προϋπολογισμό.

 

Αρχικά θα ξεκινήσω με το να ξεκαθαρίσω το εξής: τι ορίζεται ως ”υγιεινή διατροφή”; 

Ως επί το πλείστον, υγιεινή, θα έλεγα, θεωρείται η διατροφή εκείνη που περιλαμβάνει ποικιλία τροφών (και συνεπώς θρεπτικών συστατικών) και ιδανικά στην όσο πιο ανεπεξέργαστη μορφή τους (με απλά λόγια, όσο πιο κοντά είναι στην αρχική τους μορφή, χωρίς ή με την ελάχιστη χρήση συσκευασίας, χωρίς πρόσθετα χρώματα, αρώματα και τεχνητά συντηρητικά), όλα αρμονικά και ισορροπημένα μοιρασμένα μέσα στη μέρα και την εβδομάδα.

Θα προσέξατε ίσως ότι δεν αναφέρομαι σε συγκεκριμένες τροφές. Αυτό το κάνω σκόπιμα, μιας και πιστεύω ακράδαντα πως ο καθένας μας είναι διαφορετικός και ξεχωριστός, έχεις τις δικές του ανάγκες και προτιμήσεις. Εκείνα όμως που με κάθε σιγουριά θα έβαζα στα standards είναι τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι, τα όσπρια και τα δημητριακά ολικής αλέσεως, καθώς επίσης και τα μυρωδικά και μπαχαρικά που εξυπηρετούν τόσες πολλές χρήσεις στην κουζίνα. Από εκεί και πέρα θα έλεγα πως έγκειται στην ευχέρεια του καθενός να επιλέξει τα είδη πρωτεϊνης που θα καταναλώνει (λευκό/κόκκινο κρέας, αβγά, γαλακτοκομικά, ψάρι, θαλασσινά, τόφου, άλλες φυτικές πηγές πρωτεϊνης) καθώς και τα έλαια και λίπη αντίστοιχα που θα χρησιμοποιεί. Τα τι, πώς και γιατί για τα προαναφερόμενα, θα τα αναφέρουμε διαδοχικά σε σχετικά άρθρα, οπότε παρακαλώ αναμείνατε στις οθόνες σας!

Αυτό που θέλω να κρατήσετε από εδώ είναι η σημασία της μοναδικότητας του καθενός μας: αυτό που είναι αρεστό αλλά και ιδανικό για τον έναν, δεν σημαίνει πως είναι το ίδιο και για τον άλλο, κάτι που απλώνεται σε διάφορες πτυχές της διατροφής.

 

Λοιπόν όμως, είναι τελικά ακριβή η υγιεινή διατροφή;

Η απάντηση είναι ΝΑΙ αν έχει κανείς στο μυαλό του ότι πρέπει να στοκάρει όλα τα superfoods, συμπληρώματα και εξωτικές τροφές! Κατά τα άλλα, η απάντηση είναι ένα μεγάλο ΟΧΙ! Σκεφτείτε λίγο, τι είπαμε πριν; Υγιεινό είναι το απλό, το όσο το δυνατόν ανεπεξέργαστο. Δεν είναι απαραίτητο να αγοράζει κανείς βιολογικά τρόφιμα, καλό θα ήταν όμως να γνωρίζει μερικά πράγματα για το ποια θα ήταν καλύτερο να αγοράζει βιολογικά και αν μπορεί να το στηρίξει οικονομικά, γιατί όχι; (Και εκεί βέβαια θέλει προσοχή, μιας και δεν σημαίνει πως επειδή βρήκαμε ένα τρόφιμο σε ράφι καταστήματος με βιολογικά, αυτό θα είναι απαραίτητα και πιο ωφέλιμο για εμάς! Χρειάζεται προσοχή και σωστό διάβασμα συστατικών και διατροφικών ετικετών, πράγμα για το οποίο επίσης θα μιλήσουμε σε ξεχωριστό άρθρο.)
Γνώμη μου εδώ είναι ότι ίσως είναι προτιμότερο κάποιες φορές να δώσουμε κάτι παραπάνω για την τροφή μας που είναι κορυφαίος παράγοντας για την υγεία μας, παρά να χρειαστεί να δώσουμε αυτά και περισσότερα χρήματα αργότερα για κάτι άλλο. Πολλές φορές μάλιστα αυτό αρκεί για να κάνουμε έναν μικρό επαναπροσδιορισμό των πραγματικών μας αναγκών…

 

Πάμε λοιπόν: τα βήματα & τα tips για να τρεφόμαστε υγιεινά ”on a budget”!

 

  • Αρχικά καλό είναι να ξεκαθαρίσει ο καθένας μας μέσα του τι είναι υγιεινό και ισορροπημένο για τον ίδιο. Δεν είναι γρήγορη και εύκολη διαδικασία, χρειάζεται όμως μια στοιχειώδη αντίληψη γύρω από τη διατροφή και τις ανάγκες του ανθρώπινου σώματος, αυτοπαρατήρηση, αξιολόγηση και σε κάθε περίπτωση αμφιβολιών ή ειδικών αναγκών του ατόμου, συνεργασία με κάποιον ειδικό για σωστή καθοδήγηση.

 

  • Στόχος είναι η ποικιλία! Πάντα να υπάρχουν φρέσκα φρούτα και λαχανικά διαθέσιμα, καθώς και τρόφιμα από όλες τις υπόλοιπες απαραίτητες ομάδες στην πιο απλή τους μορφή (extra benefit που έχουν οι απλές, ανεπεξέργαστες τροφές είναι ότι είναι πολύ ευέλικτες και εύχρηστες για άπειρες χρήσεις και συνδυασμούς!)

 

  • Τροφές όπως τα όσπρια και τα δημητριακά συνήθως κοστίζουν λιγότερο και συμφέρει η αγορά τους σε ποσότητες ή/και χύμα ώστε να υπάρχουν σε απόθεμα, μιας και διατηρούνται και για πολύ καιρό χωρίς κάποιον κίνδυνο να χαλάσουν.

 

  • Χρήσιμο είναι να κοιτάμε πάντα τις προσφορές. Μπορούμε έτσι να βρούμε πολύ συμφέρουσες ευκαιρίες για αγορές.

 

  • Καλή ιδέα είναι να αγοράζουμε με βάση το βάρος/ποσότητα του προϊόντος αναλογικά με την τιμή του. Συγκρίνοντας τιμές σε αντίστοιχα προϊόντα με βάση το βάρος που αγοράζουμε (φυσικά κοιτάμε και άλλους παράγοντες όπως είπαμε παραπάνω γιατί σκοπός μας δεν είναι απλώς το πιο οικονομικό αλλά κυρίως το πιο ποιοτικό), μας οδηγεί σε καλύτερο deal.

 

  • Πολύ σημαντικό να υπάρχει ένας στοιχειώδης προγραμματισμός: τι θέλω να έχω πάντα μέσα στο σπίτι; Τι τρώω καθημερινά; Τι χρειάζομαι μέσα στην εβδομάδα; Πάνω-κάτω όλοι μας γνωρίζουμε τέτοιες λεπτομέρειες. Αν είστε δε και πιο πολύ του προγράμματος και γνωρίζετε/σχεδιάζετε από πριν το ‘‘μενού’’ της εβδομάδας, τότε ο άσσος είναι ήδη στο μανίκι σας.

 

Τώρα λοιπόν που διαβάσατε τα tips μου, πείτε μου αλήθεια, εφαρμόζετε ήδη κάποιο από αυτά; Μήπως έχετε κάποιο δικό σας που θα θέλατε να μοιραστείτε; Σας γεννήθηκαν απορίες ή ερωτήσεις; Για οποιοδήποτε σχόλιο, παρατήρηση, ιδέα, πρόταση, γράψτε μου ελεύθερα στα σχόλια. Μην ξεχάσετε να μοιραστείτε το άρθρο με οποιονδήποτε θα μπορούσαν να του φανούν χρήσιμα τα παραπάνω tips!

 

Αν από την άλλη θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε λίγη βοήθεια στο να βρείτε τον δικό σας ορισμό του υγιεινού και ισορροπημένου, να οργανωθείτε και να ξεκινήσετε το δικό σας ταξίδι στο κομμάτι της ευεξίας, κάνετε ένα κλικ εδώ για να κανονίσουμε μια εντελώς δωρεάν συνεδρία και να κάνουμε μαζί την αρχή!

 

Με αγάπη,
Έλενα 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *