Προσθέτοντας έρχεται… η όρεξη!

Στα πρώτα μας άρθρα είχαμε μιλήσει για το πώς η αλλαγή στην οπτική μας απέναντι στα πράγματα μπορεί να αλλάξει και τη συμπεριφορά μας ως προς αυτά, μετατρέποντας μέσα (ή και έξω) μας την αρνητική σκέψη και διατύπωση σε θετικού περιεχομένου. Είχαμε πει ότι όταν απαγορεύουμε και γενικά δεν επιτρέπουμε πράγματα στον εαυτό μας, όταν οι ίδιοι μας αντιμετωπίζουμε επικριτικά και μας βάζουμε περιορισμούς, στην ουσία στρώνουμε το έδαφος στην αποτυχία μας σε διάφορους τομείς αλλά κυρίως οι ίδιοι βάζουμε τρικλοποδιές στη σχέση μας με τον εαυτό μας. Αν όμως επιλέξουμε να ακούσουμε τις ανάγκες μας, να προσπαθήσουμε να τις κατανοήσουμε και να μάθουμε να μας μιλάμε θετικά, να μας φερόμαστε με αγάπη, τότε όλα γίνονται πιο εύκολα και έχουμε πολύ περισσότερες πιθανότητες και κίνητρο να κυνηγήσουμε και να φτάσουμε τους στόχους μας.

Πάνω στο μοτίβο αυτό πατάμε εδώ λοιπόν για να μιλήσουμε για την… τέχνη αυτή στο κομμάτι της διατροφής μας, ξεκινώντας από το πιάτο μας και βλέποντάς την μετά να επεκτείνεται σαν νοοτροπία και στους υπόλοιπους τομείς της ζωής μας…!

 

Adding IN & Crowding OUT

 

Επιλέγω να αναφερθώ εδώ στους αγγλικούς όρους για να το κάνουμε, ας πούμε, λίγο πιο παραστατικό: η έννοια του ”crowding out” (crowd = πλήθος) έρχεται να μας δώσει την εικόνα του πλήθους που γεμίζει έναν χώρο, τον καταλαμβάνει και περιορίζει τον χώρο αυτόν σε οτιδήποτε άλλο. Μια αρκετά ζωντανή παρομοίωση, μιας και σίγουρα όλοι μας έχουμε τέτοιες εικόνες στο μυαλό μας. Τι συμβαίνει λοιπόν εδώ; Όσο προσθέτουμε κάτι, τόσο περισσότερο χώρο/όγκο/κομμάτι/όπως-θέλετε-πείτε-το ”πιάνει”, έτσι ώστε τείνει να κυριαρχήσει έναντι των όποιων άλλων δεν μας βρίσκονται σε επαρκή ποσότητα στην εν λόγω… αναμέτρηση.

Για να μεταφέρουμε λοιπόν τις έννοιες αυτές (και τη μαγκιά) στη διατροφή μας, ξεκινάμε να αλλάζουμε όλο μας το σκεπτικό και να το απαλλάσσουμε από τις έννοιες της στέρησης, της μείωσης, της απαγόρευσης, συστήνοντάς το στην έννοια της πρόσθεσης, της προσθήκης: τροφές που μας κάνουν καλό, μας προσφέρουν πληθώρα θρεπτικών συστατικών (βιταμίνες, μέταλλα, αντιοξειδωτικά, φυτικές ίνες), κορεσμό, ενέργεια, ωφελούν το πεπτικό μας σύστημα, τις λειτουργίες του σώματός μας αλλά και σέβονται περισσότερο τον πλανήτη μας σαν σύνολο.

 

Το how-to

 

Το ποιες τροφές μας προσφέρουν όλα τα παραπάνω το γνωρίζουμε από απλή κοινή λογική. Επειδή όμως είπαμε πως σκοπός μας είναι να απαλλάξουμε το μυαλό μας από αρνητικές και στερητικές σκέψεις και να αλλάξουμε τον τρόπο που κάνουμε τις διατροφικές (και όχι μόνο εν τέλει) επιλογές μας, υιοθετώντας νέους τρόπους σκέψης και νέες, πιο βιώσιμες και υγιεινές (υπό την ευρεία τους έννοια) συνήθειες, θα δούμε αμέσως μερικά σημεία-κλειδιά που θα μας βοηθήσουν να έχουμε την επιτυχία που θέλουμε, να φτιάξουμε μια πιο υγιεινή και ισορροπημένη διατροφικά καθημερινότητα και να μην ζαλίζουμε το μυαλό μας με νούμερα, μετρήσεις και περιττό στρες.

 

  • Περισσότερο νερό!Το λέμε γιατί δεν είναι καθόλου αυτονόητο. Η σωστή και επαρκής μας ενυδάτωση είναι το Α και το Ω αφού το 70% σχεδόν του σώματός μας αποτελείται από νερό. Μπορεί σαν γενικό κανόνα να έχουμε ακούσει όλοι για τα 8-10 ποτήρια την ημέρα, η ποσότητα όμως εξαρτάται από αρκετούς παράγοντες όπως η σωματική δραστηριότητα, βάρος, ύψος κτλ. Μια καλή βάση είναι τα 8-10 ποτήρια, πράγμα που για τον καθέναν μας μπορεί να φανεί και στο χρώμα των ούρων: όσο πιο διάφανα, τόσο πιο καλά ενυδατωμένοι σημαίνει ότι είμαστε. Για να μην πούμε ότι πολλές φορές μπερδεύουμε το αίσθημα της δίψας με αυτό της πείνας… Ας μην περιμένουμε λοιπόν να νιώσουμε δίψα, αλλά ας έχουμε πάντα κοντά μας καθαρό νερό για να μην το ξεχνάμε μέσα στη μέρα. Ωφέλιμα είναι επίσης τα διάφορα βότανα που μπορούμε να καταναλώσουμε μέσα στη μέρα μας.

 

  • Φρούτα και λαχανικά!Πλούσια σε νερό, φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα, ένας έξυπνος τρόπος για να καλύψουμε τις ημερήσιες ανάγκες μας είναι να τα ενσωματώνουμε σε κάθε μας γεύμα, είτε μιλάμε για κυρίως, είτε για ενδιάμεσα. Και μας χορταίνουν πιο γρήγορα και δίνουν ”όγκο” στο γεύμα μας και μας γεμίζουν με ενέργεια και πολλαπλά οφέλη για την υγεία μας.

 

  • Δημητριακά ολικής αλέσεως!Μία απλή αντικατάσταση των λευκών και επεξεργασμένων εκδοχών σε δημητριακά, ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι, οτιδήποτε με αλεύρι, μας χορταίνει περισσότερο, συμβάλλει στην υγεία του πεπτικού μας, μας παρέχει σταθερή ενέργεια και δεν στέλνει το σάκχαρο στο αίμα μας στα ύψη, συν ότι μας προσφέρει θρεπτικά συστατικά που με την επεξεργασία που υφίστανται στις λευκές τους εκδοχές, δυστυχώς χάνονται. It’s a win-win situation!

 

  • Όσπρια!Φυσικά και δεν είμαι εδώ να σας πω να γίνουμε όλοι χορτοφάγοι, ούτε να δαιμονοποιήσω τίποτα. Μήπως όμως αν αντικαθιστούσαμε αρκετές ζωικές πρωτεϊνες με όσπρια σε διάφορες μορφές τους (από σούπες, βρασμένα μέσα σε σαλάτες, σε μορφή ”μπιφτεκιού”, χούμους, βάλτε φαντασία…), θα βγαίναμε και εμείς πιο κερδισμένοι αλλά και το περιβάλλον; Πλούσια σε πρωτεϊνες, φυτικές ίνες, βιταμίνες, χαμηλά σε λιπαρά (χωρίς καθόλου κορεσμένα μάλιστα), κανένας μας δεν έχασε επειδή δοκίμασε! Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που στις περιοχές του κόσμου με τους μακροβιότερους πληθυσμούς (βλ. blue zones) παρατηρείται συχνή κατανάλωση οσπρίων… Κάτι παραπάνω θα ξέρουν! (Σημείωση: οι ζωικές τροφές για όσους φυσικά τις επιλέγουν είναι σαφώς κομμάτι της διατροφής, όχι όμως η βάση της. Μετράει πολύ περισσότερο ίσως η ποιότητα σε σχέση με τις φυτικές, συνεπώς εδώ είναι κάτι που θα ήθελα να το αφήσω στη διακριτική ευχέρεια και προτίμηση του καθενός αλλά και σαν τροφή για σκέψη γενικότερα.)

 

  • Σπόροι και ξηροί καρποί!Μικρές θρεπτικές… βόμβες, πηγή πρωτεϊνών, ωμέγα 3 & 6 καλών λιπαρών, αντιοξειδωτικών, με αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ιδιαίτερα όταν καταναλώνονται ωμοί είναι στα καλύτερά τους. Σαν σνακ, μέσα σε σαλάτες, σαν άλευρα μέσα σε γλυκές και αλμυρές συνταγές, σε μορφή αλείμματος, μέσα σε γιαούρτι, μαζί με δημητριακά, είναι από τις ευκολότερες τροφές που μπορούμε να εντάξουμε στη διατροφή μας. Μικρές ποσότητες, μεγάλα οφέλη!

 

 

Δεν χρειάζεται λοιπόν να ζορίζουμε το μυαλό μας με πολλά. Προσθέτοντας, δοκιμάζοντας, μας έρχεται η όρεξη! Χωρίς καμία αρνητική διάθεση και χροιά στη σκέψη μας, σταδιακά βάζουμε στην άκρη τις λιγότερο καλές διατροφικές επιλογές και δίνουμε τη θέση τους σε πιο ευεργετικές και ωφέλιμες.

Σκοπός δικός μου μέσα από τη σελίδα μου δεν είναι να μιλήσουμε ούτε για θερμίδες, ούτε για απαγορεύσεις, ούτε να δαιμονοποιήσουμε τροφές. Σε μια πλήρη και ισορροπημένη διατροφή χωράνε όλα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να επανεκπαιδεύσουμε τον εαυτό μας στο να κάνει επιλογές που του καλύπτουν ταυτόχρονα πολλές ανάγκες, μεταξύ των οποίων και η γεύση, η ευχαρίστηση, ο κορεσμός. Ας θυμόμαστε πάντα πως οτιδήποτε είναι έξω από εμάς, οτιδήποτε δεν μας ευχαριστεί κάνοντάς το, δεν γίνεται να έχει διάρκεια ούτε να μας είναι βιώσιμο. Φέρνουμε πάντα τη διατροφή μας στα μέτρα μας και όχι το ανάποδο (εκτός αν μιλάμε για πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις και κατηγορίες πληθυσμού όπως είναι πχ οι αθλητές). Φυσικά δεν συμβαίνει από τη μια μέρα στην άλλη και θέλει δοκιμές, ανοιχτό μυαλό, όρεξη για πειραματισμούς, περιέργεια, υπομονή και καλή διάθεση αλλά πιστέψτε με, μαθαίνοντας τον εαυτό μας να σκέφτεται και να επιλέγει με αυτόν τον τρόπο, φέρνουμε σιγά σιγά τις δικές μας ισορροπίες και ξέρουμε πότε να δίνουμε χώρο και στην απόλαυση, όπως αυτή ορίζεται για τον καθέναν μας.

 

 

Ελπίζω να βρήκατε το άρθρο χρήσιμο και ενδιαφέρον. Αν σας έρχεται στο μυαλό οποιοσδήποτε άλλος που θα τον βοηθούσε να το διαβάσει, μοιραστείτε το ελεύθερα, όπως πάντα και μην ξεχάσετε να περιηγηθείτε και στα υπόλοιπα, μιας και όλα συνδέονται μεταξύ τους! Για απορίες, ερωτήσεις, σχόλια, παρατηρήσεις, ιδέες, προτάσεις, μπορείτε να μου γράψετε από κάτω ή να επικοινωνήσετε μαζί μου τόσο μέσω της ιστοσελίδας, όσο και μέσω Instagram. Αν μάλιστα νιώθετε πως θα μπορούσατε να φέρετε όλα τα παραπάνω στα δικά σας μέτρα αλλά δεν είστε σίγουροι από πού να ξεκινήσετε, κάνοντας ένα κλικ εδώ μπορείτε να μάθετε τον τρόπο, δίνοντας μια ευκαιρία στη μέθοδο του health coaching μέσα από μια πρώτη εντελώς δωρεάν συνεδρία!

 

Με αγάπη,
Έλενα 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published.